سایت سازها چه هستند؟
طراحی سایت

سایت سازها چه هستند؟

اگر اخیراً عباراتی مثل طراحی سایت یا ساختن فروشگاه اینترنتی را جستجو کرده باشید، به احتمال زیاد اصطلاح «سایت ساز» یا «فروشگاه ساز» هم به گوشتان خورده است. ابزارهایی که قرار است زندگی را به کام غیرکدنویس‌ها شیرین‌ کنند و داشتن وبسایت را برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و فری‌لنسرها راحت‌تر نمایند! 

ابزارهایی که قرار است سرراست‌ترین راهکار ممکن باشند و نهایتاً با چند چیدمان آماده و انجام یکسری کارهای ساده و غیرفنی، یک سایت کاربردی و تر و تمیز تحویلمان بدهند. اما آیا استفاده از این سایت‌سازها، واقعاً به این آسانی است؟ و اگر هست، آیا سایتی که با آنها ساخته می‌شود، از عهدهٔ نیازهای کسب و کار شما برمی‌آید؟ این مطلب از وبلاگ ادوار را مطالعه کنید تا ببینیم ماجرای سایت سازها از چه قرار است. 

سایت ساز چیست

سایت سازها چه هستند؟

سایت سازها یا به اصطلاح ابزارهای website builder پلتفرم‌ها یا نرم‌افزارهایی هستند که امکان طراحی و ساخت وبسایت را بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی فراهم می‌کنند. این ابزارها به‌طور کلی به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند. 

  • سایت سازهای آفلاین 
  • سایت سازهای آنلاین 

سایت سازهای آفلاین

سایت ساز یا فروشگاه ساز آفلاین، چیزی شبیه به وردپرس (Wordpress) است که نرم‌افزارش را روی کامپیوتر خودتان دانلود کرده و حتی بدون وجود اینترنت، روی طراحی و ساختار سایت‌تان کار می‌کنید. یعنی لازم نیست نگران اتصال به یک سرور آنلاین (Host) یا آدرس و دامنهٔ سایت (Domain) باشید و لازم نیست با هیچ شرکتی تماس بگیرید (البته فعلاً). 

همان کامپیوتر شخصی شما نقش یک هاست یا سرور را شبیه‌سازی می‌کند و امکان تمرین و آزمون و خطا با ابزار را فراهم می‌سازد. حالا فرض کنید روی این روش وقت گذاشتید و سایت خودتان را ساختید. اینجاست که می‌توان با شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ هاست و دامنه تماس گرفت و سایتی را که به صورت آفلاین ساخته‌ایم رسماً راه‌اندازی کرد. جهت یادآوری، هاست فضاییست که روی اینترنت اجاره می‌کنید و دامنه، همان آدرس وبسایت شماست. 

نکته: به سایت سازها، سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System یا همان CMS‌ هم گفته می‌شود. یعنی شما انواع محتوا مثل فایل‌های صوتی و تصویری (مدیا) یا نوشته‌های وبلاگ را خیلی راحت و بی‌دردسر روی سایت قرار می‌دهید. در واقع ساختار سایت (یا قالب سایت) از قبل آماده و کدنویسی‌شده است و کاربر از طریق یک پنل مدیریت، محتویات و سایر زیر و بم سایت یا فروشگاهش را کنترل می‌کند. 

سایت سازهای آنلاین 

اما نوع دوم از سایت سازها که می‌توانیم به عنوان سایت‌سازهای آنلاین از آنها یاد کنیم، چیزی برای دانلود کردن به شما نمی‌دهند و همه چیز تحت وب اتفاق می‌افتد. یعنی به اصطلاح Web-Based هستند. مثلاً Wix یا Squarespace یک پلتفرم آنلاین به شما می‌دهد و شما از طریق آن پلتفرم و با استانداردهای (یا محدودیت‌ها!) تعیین‌شده توسط آن شرکت، شروع به چیدمان و ساختن سایت دلخواهتان می‌کنید. 

آفلاین یا آنلاین، کدام نوع سایت ساز بهتر است؟

بهتر است بپرسیم: سایت ساز یا فروشگاه ساز آفلاین یا آنلاین برای «چه کسی» بهتر است؟ اگر از آن دسته افرادید که درگیر شدن با چیزهای جدید را دوست دارند و مشکلی از بابت زمان و انجام «مقادیری» کار فنی ندارند، ابزار معروفی مثل وردپرس، گزینهٔ بدی نیست. فقط حواسمان باشد که باوجود سرراست بودن وردپرس یا سایر CMSها، کار با آنها نیاز به تمرین و آموزش و ممارست دارد. 

نکته: حقش بود از سایت‌سازها یا CMSهای سرشناسی مثل جوملا (Joomla)، مجنتو (Magento) یا دروپال (Drupal) هم اسم ببریم. مواردی که امکانات فوق‌العاده‌ای دارند (در مواردی برتر از وردپرس!) و باب طبع بیزنس‌های روبه‌رشد یا بزرگ هستند. مسئله اینجاست که روی هم رفته، هیچ‌کدام به سهولت وردپرس نیستند و بیش از وردپرس، گذرشان به قلمروی ترسناک کدنویسی می‌خورد! 

بنابراین خیلی طبیعی است که عدهٔ زیادی از کارآفرینان و شرکت‌ها و بیزنس‌های نوپا، تمام این دردسرها را به شرکت پیمان‌کار واگذار می‌کنند و سایت سازهای آنلاین را ترجیح می‌دهند. پول بیشتری می‌دهند و در عوض وقت کمتری برای کشتی گرفتن با ابزار صرف می‌کنند. اگر در ابتدای راه طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید، بهترین کار اینست که مشاوره بگیرید و تا جای ممکن اطلاعات‌ جمع کنید. در ضمن بد نیست مقالهٔ راهنمای جامع ساخت وبسایت که بسیاری از نکات مهم را پوشش داده را مطالعه بفرمایید. 

ویژگی های یک سایت ساز خوب

یک سایت ساز قوی چه امکاناتی به ما می‌دهد؟ 

فرض کنید با یکی از شرکت‌های طراحی سایت (ایرانی یا خارجی) که پلتفرم سایت ساز خودشان را دارند قرارداد بستید. این شرکت‌ها معمولاً به صورت سالانه با شما قرارداد می‌بندند (بازه‌های کمتر هم ممکن است.) و در طی این مدت، تمام کارهای فنی و حتی غیرفنی شما را انجام را می‌دهند. که البته مورد دوم به نوع قراردادی که بستید بستگی دارد. شما یک پنل مدیریتی دارید و می‌توانید یکسری کارهای روتین را انجام بدهید.

  • انواع و اقسام محتوا را به ساده‌ترین شکل روی سایت قرار بدهید.
  • قیمت محصولات را بروز کنید، تخفیف‌ بگذارید یا حراجی برگزار کنید. 
  • ظاهر گرافیکی و رنگ و آب سایت را دستکاری کنید. 
  • رفت و آمد یا رفتار کاربران را زیر نظر داشته باشید. 

این چهار قلم، حداقل آیتم‌هایی هستند که یک سایت ساز یا فروشگاه ساز مطلوب در اختیارمان می‌گذارد. اما دقت کنید که بین امکانات سایت ساز شرکت‌ X با Y فرق‌های زیادی وجود دارد و بعضی اوقات، سهولت این ابزارها، به بهای محدودیت‌ و دست و پاگیر بودنشان تمام می‌شود.

متوجه تفاوت‌ها و محدودیت‌ها باشید!

مثلاً تغییر ظاهر سایت با سایت ساز شرکت X بدون هماهنگی و ثبت درخواست امکان‌پذیر نیست. از آنطرف، پلتفرم شرکت Y انعطاف‌پذیرتر است و امکان دستکاری سایت را به مشتری می‌دهد. هرچند در حد مختصر و با انتخاب‌های کم!

یا بر فرض با شرکت Z قرارداد می‌بندید و از قیمت‌های پایین‌ و تعاونی‌اش حسابی راضی هستید. غافل از اینکه این شرکت، بابت بسیاری از امکانات (مثلاً نظارت بر کاربران یا سئو و بهینه‌سازی سایت) پول مجزا می‌گیرد، در حالیکه شرکت Y این موارد را به طور پیش‌فرض و به عنوان بخشی از قرارداد به شما ارائه می‌کند. 

منظور اینکه بعضی شرکت‌ها در ظاهر ارزانترند، اما حکم خودروسازانی را دارند که پس‌فردا برای شیشه‌بالابر یا برف‌پاک‌کن ماشین هم پول جداگانه می‌گیرند! بله! از این حرکات در وادی طراحی سایت هم داریم! 

پس حواسمان را جمع کنیم و پیش از سفارش طراحی سایت حسابی تحقیق کنیم و بدون مشاورهٔ جدی، تصمیمات عجولانه نگیریم. حالا ببینیم یک سایت ساز یا فروشگاه ساز درست و درمان، چه ویژگی‌ها و امکاناتی در اختیارمان قرار می‌دهد. 

رابط کاربری سایت

رابط کاربری فوق‌العاده ساده 

بسیاری از سایت سازها قالب‌های متنوع و از پیش‌آماده‌ای برای انتخاب دارند. حالا بعضی شرکت‌ها به شما اجازه می‌دهند فقط یکی را انتخاب کنید و بعضی از شرکت‌ها، دست شما را برای تغییر قالب (البته به دفعات محدود) باز می‌گذارند. این قالب‌ها، ساختار کلی و چیدمان منوها و صفحات سایت یا فروشگاه را تعیین می‌کنند و اگر سایت‌ساز شما چیزی شبیه به Wix باشد، تغییرات سایت با کشیدن و انداختن یا همان Drag & Drop به‌سادگی قابل انجام است. 

آرشیو عکس و فیلم و صدا 

سایت سازها فضای مشخصی را برای نگهداری و مدیریت محتوای صوتی و تصویری در اختیارتان می‌گذارند. درست مثل آرشیوی که تمام فایل‌های مدیا (Media) را روی آن ذخیره می‌کنیم و هر زمان که لازم بود، آنها را در بخش‌های مختلف سایت یا فروشگاه به کار می‌بریم یا ویرایش ‌می‌کنیم. یا اگر زمانی رسید که ظرفیت هاست یا همان سرور میزبانی اجاره شده در حال اتمام بود، تعدادی از موارد بدون استفاده را حذف نمایید (یا قراردادمان را ارتقا می‌دهیم و یک هاست پرظرفیت‌تر می‌گیریم). 

نکته: حداکثر حجم داده‌ها و فایل‌هایی که روی سایت شما قرار می‌گیرد (برحسب گیگ)، وابسته‌ به قراردادتان با شرکت هاستینگ یا ارائه‌دهندهٔ سرویس میزبانی است. طبیعتاً ظرفیت سرور یا هاست (Host) انتخابی شما هرچه بیشتر باشد، امکان Upload محتوای بیشتری خواهید داشت. 

خرید هاست و دامنه

هاست و دامنه 

همانطور که در مطلب هزینه طراحی سایت اشاره کردیم، اولین‌ پیش‌نیازهای راه‌اندازی سایت یا فروشگاه شما، تهیهٔ هاست (Host) و دامنه (Domain) است. هاست همان کامپیوتر یا سروری است که سایت شما را ذخیره می‌کند و اجارهٔ ماهانه یا سالانهٔ آن، به قدرت سخت‌افزار سرور و حجمی که انتخاب می‌کنید وابسته است. 

دامنه هم همان آدرس یا URL سایت شماست (مثل www.advar.ir) که بهتر است یک اسم جذاب داشته باشد و پسوند آن (com. یا ir. یا net. و …) با کمی بررسی و مشورت انتخاب شود. خوشبختانه اکثر شرکت‌ها به‌صورت پیش‌فرض و طبق قرارداد، کارهای خرید هاست و دامنه را انجام می‌دهند. برخی هم ادعا می‌کنند که به رایگان انجام می‌دهیم. اما خیالتان راحت که هیچ چیز رایگانی در کار نیست!‌ 

نکته: دقت کنید که داشتن فضای زیاد (خرید اشتراک یک سرور با حجم بالا)، به‌درد تمام کسب و کارها نمی‌خورد و نباید بابت چیزی که استفاده نمی‌شود خرج اضافه‌ کرد. مثلاً ماه‌های اول فعالیت یک کسب و کار نوپا را تصور کنیم که تعداد کمی محصول و بازدید از سایت دارد. در این شرایط ممکن است کارش با ۵ گیگ فضا هم راه بیفتد (حتی کمتر) و بعدها نیاز به افزایش ظرفیت پیدا کند. 

سازگاری با سایر ابزارها 

یکی از قابلیت‌های مهم یک سایت ساز یا فروشگاه ساز حرفه‌ای، امکان سازگاری و نصب ابزارهای به‌دردبخور است. یعنی مثلاً سایت شما که تا امروز یک سایت پروفایلی و ساده بوده، پتانسیل افزودن یک فروشگاه آنلاین نقلی را در آینده داشته باشد. 

به‌ عبارتی مجبور نباشید به دلیل محدودیت سایت ساز، به کل یک سایت جدید ایجاد کنید تا کارتان راه بیفتد. یا مثلاً فرم‌ دریافت مشخصات کاربران یا بخش خبرنامه (Newsletter) یا ماژول چت آنلاین، یا امکانات دیجیتال مارکتینگ و غیره، به‌راحتی روی آن سوار شوند. امکاناتی که در سایت ساز‌هایی مثل وردپرس، با چیزهایی تحت عنوان افزونه یا پلاگین (Plug-in) روی سایت شما نصب می‌شوند. 

طراحی سایت سازگار با موبایل

سازگاری با موبایل 

از آنجایی که اکثریت کاربران و مشتریان با موبایل سر و کار دارند، سازگاری سایت یا فروشگاه شما یا به اصطلاح Mobile-Friendly بودن آن با انواع نمایشگر‌ها فوق‌العاده مهم است. نکته‌ای که از آن با اصطلاحاتی مثل واکنش‌گرا و ریسپانسیو (Responsive) هم یاد می‌کنیم. یک سایت واکنش‌گرا، روی همهٔ دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها (موبایل، تبلت، کامپیوتر) به خوبی و بدون اختلال در ظاهر و کج و معوج شدن قسمت‌ها و منوهای سایت کار می‌کند و ناغافل در ذوق مشتری نمی‌زند. 

ایمیل سازمانی

داشتن یک ایمیل اختصاصی، برای برند و کسب و کار شما اهمیت دارد و بهتر است در انتخاب سایت ساز مناسب این نکته را در نظر بگیرید. حالا تعدادی از سایت‌سازها این گزینه را به صورت رایگان و به تعداد محدود ارائه می‌کنند. یعنی مثلاً طبق قرارداد ۲ عدد ایمیل سازمانی رایگان دارید و بابت تعداد بیشتر، باید هزینهٔ اضافه پرداخت کنید. این گزینه به‌درد تمام بیزنس‌ها می‌خورد، اما برای کسب و کارهایی با پتانسیل رشد تعداد پرسنل و دپارتمان‌های مختلف مهمتر است. 

امکانات بهینه‌سازی (SEO)

در حال حاضر بسیاری از وبسایت‌ها برای تحلیل ترافیک سایت و نظارت بر رفتار مشتریان، از امکانات گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده می‌کنند. اما گوگل‌ آنالیتیکس، برای انواع کاربران مناسب و سرراست نیست و قلق خاص خودش را دارد. بنابراین برخی از سایت سازها، امکانات اختصاصی خودشان را دارند و قضیه را برای صاحب سایت یا فروشگاه ساده‌تر کرده‌اند. 

فراموش نکنید که سایت شما بدون بهینه‌سازی مستمر، عملاً وجود خارجی ندارد و در نتایج جستجوی گوگل به‌راحتی پیدا نمی‌شود. این یکی از آن بخش‌های مهم و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ادارهٔ یک سایت است و باید اهمیت زیادی به آن داده شود. خصوصاً اگر کسب و کارتان، در یک حوزهٔ پررقابت باشد. 

۵ مورد از برترین سایت سازهای فعلی 

در این قسمت روی سایت سازهای آنلاین تمرکز می‌کنیم و به خاطر یکسری تفاو‌ت‌های موجود، CMSهایی مثل وردپرس را در مقایسه نمی‌آوریم. البته این هم اشاره کنیم که وردپرس، پلتفرم پولی و مدیریت‌شده هم دارد. یعنی به جای اینکه در طراحی سایت همه‌کار را خودتان انجام بدهید، یکی از طرح‌های وردپرس را می‌خرید و بخش فنی را به کمپانی می‌سپارید. نکتهٔ دیگر اینکه در این مقایسه از سایت سازهای ایرانی خبری نیست. نه به این خاطر که مشکل خاصی داشته باشند و نخواهیم آنها را توصیه کنیم. 

مسئله اینجاست که داده‌ها و بازخوردهای موجود نسبت به عملکرد سایت سازهای ایرانی بسیار محدود و ناکافی است. وقتی هم داده‌ای نیست، مبنایی برای مقایسه‌ٔ به‌دردبخور وجود ندارد. اما بریم سراغ بهترین سایت سازهای امروز دنیا و با دانه‌درشت‌های این بازار آشنا شویم. 

شاپیفای

شاپیفای (Shopify)

سایت ساز شاپیفای (Shopify) همانطور که از نامش پیداست، روی ساخت فروشگاه‌های آنلاین تمرکز دارد و امکانات تخصصی جالبی ارائه می‌کند. این فروشگاه ساز محبوب، ۱۴ روز فرصت تست رایگان دارد و ارزانترین طرحش ماهی ۵ دلار است. این طرح ۵ دلاری، به درد کسانی می‌خورد که قصد فروش از شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های پیامرسان را دارند. اما ساخت یک فروشگاه آنلاین همه‌چیزتمام، ماهی ۲۹ دلار خرج برمی‌دارد. 

نکات مثبت

  • طراحی تخصصی برای فروشگاه‌داری 
  • امکان اتصال و فروش از واتسپ و اینستاگرام
  • امکان مدیریت چند انبار در نقاط مختلف
  • امکان ایجاد فاکتور به صورت آنی 

نکات منفی

  • عدم وجود طرح رایگان (فقط مهلت تست رایگان دارد)
  • قیمت بالای قالب‌های حرفه‌ای در قیاس با رقبا
بیگ کامرس

بیگ کامرس (BigCommerce)

سایت ساز بیگ کامرس (BigCommerce) هم یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای فروشگاه‌داران است. این سایت‌ ساز هم مثل شاپیفای، به صورت تخصصی روی امکانات فروش تمرکز کرده، دارای ۱۵ روز مهلت تست است و هزینه‌اش از ماهی ۳۰ دلار آغاز می‌شود. 

یکی از برتری‌های بیگ‌کامرس نسبت شاپیفای، برخورداری از امکانات وبلاگ‌نویسی است. قابلیتی که به صورت پیشفرض روی این سایت‌ساز قرار دارد و همانطور که می‌دانید، داشتن یک وبلاگ فعال، به‌شدت روی SEO سایت و بالا آمدنش در نتایج گوگل (و سایر موتورهای جستجو) تاثیر دارد. 

نکات مثبت

  • پشتیبانی قوی و هرروزه
  • مجهز بودن به وبلاگ 
  • عدم محدودیت در ایجاد حساب‌ کاربری برای کارکنان 
  • قابلیت اتصال و فروش از طریق فیس‌بوک، آمازون، ای‌بِی و اینستاگرام
  • امکان استفاده از ارزهای مختلف 

نکات منفی

  • عدم وجود طرح رایگان (فقط مهلت تست رایگان دارد)
  • قیمت بالای قالب‌های حرفه‌ای در قیاس با رقبا
ویکس

ویکس (Wix)

سایت ساز ویکس (Wix) جزو سایت سازهای قوی و محبوب است و با وجودی که مثل دوگزینهٔ قبلی، صرفاً مخصوص فروشگاه‌ اینترنتی نیست، امکانات فروشگاهی خوبی ارائه می‌کند. از جمله اینکه می‌توانید سبد خرید ناتمام مشتریان را مشاهده کنید. چون اطلاع از اینکه مشتریان چه چیزی را در سبد خریدشان قرار می‌دهند، مستقل از اینکه خرید را نهایی بکنند یا نه، به‌دردمان می‌خورد. ویکس علاوه بر ۱۴ روز مهلت تست، یک پلن رایگان هم دارد منتها این پلن برای سایت‌های بدون فروشگاه است. استفاده از ارزانترین طرح ویکس ماهانه ۲۷ دلار هزینه‌ دارد. 

نکات مثبت

  • امکان مشاهده و بازیابی سبد خرید ناتمام 
  • امکان فروش محصولات اشتراکی و آبونمانی (سابسکرایب)
  • امکان ثبت نامحدود محصول 
  • امکان استفاده از وُچرهای تبلیغاتی 

نکات منفی

  • محدودیت حافظهٔ سایت برای اکثر طرح‌ها
  • محدودیت زمانی برای مجموع ویدیوهای سایت
ویبلی

ویبلی (Weebly)

سایت ساز ویبلی (Weebly) هم مثل ویکس، به استفادهٔ راحت و امکانات مفصلی که دارد معروف است. ویبلی طرح محدود و رایگان دارد و بعد از آن، ارزانترین طرحش ماهی ۶ دلار است. البته این ماهی ۶ دلار را بابت استفاده از یک دامنهٔ اختصاصی می‌پردازید. وگرنه مجبورید آدرس تغییریافتهٔ ویبلی را در URL خود داشته باشید. به زبان ساده‌تر، برای هرکس که آدرس شما را می‌ببیند مشخص است که از این پلتفرم استفاده می‌کنید. اما با پرداخت این رقم و استفاده از طرح‌های بهتر، هرآنچه از یک سایت ساز خوب انتظار می‌رود، در اختیار دارید. 

نکات مثبت

  • SSL Certificate رایگان
  • استفادهٔ آسان از انواع کپن و گیفت‌کارت
  • امکان مدیریت انبار برای تمام طرح‌ها 
  • یادآوری ایمیلی به مشتریان بابت سبد خرید ناتمام 

نکات منفی

  • در طرح رایگان امکان استفاده از دامنهٔ اختصاصی نیست
  • مشاهدهٔ تبلیغات کمپانی Square بدون خرید طرح‌های Professional یا Performance 
اسکوئراسپیس

اسکوئراسپیس (Squarespace)

اسکوئراسپیس (Squarespace) هم جزو رقبای جدی در بازار سایت سازهاست که امکانات SEO ایده‌آلی دارد و وبسایت‌هایی که با  آن می‌سازند، به شدت با دستگاه‌های موبایل سازگاری دارند. اسکوئراسپیس یک فرصت تست ۱۴ روزه دارد و در این مدت تمام امکانات را در اختیارتان می‌گذارد و اگر مبلغ را به صورت سالانه و یکجا پرداخت کنید، ماهی ۱۶ دلار هزینه دارد و در غیراینصورت ماهی ۲۳ دلار آب می‌خورد. یکی از دلایل محبوبیت اسکوئراسپیس، اینست که برخلاف سایر رقبا، از تراکنش‌های سایت کمیسیون برنمی‌دارد.  

نکات مثبت

  • عدم دریافت کمیسیون روی تراکنش‌ها 
  • پهنای باند بی‌نهایت 
  •  دامنهٔ اختصاصی رایگان (به مدت یکسال) با خرید طرح یکساله
  • امکان فروش محصولات آبونمانی یا اشتراکی 
  • امکان بازیابی سبد خرید ناتمام 

نکات منفی 

  • نبود طرح رایگان 
  • پس‌ورد داشتن سایت در مدت تست رایگان 

آیا سایت سازها می‌توانند کاملاً حرفه‌ای باشند؟

بله. تمام سایت سازهایی که در بالا معرفی کردیم جزو موارد حرفه‌ای هستند و می‌توانند از عهدهٔ نیازهای انواع بیزنس‌ها بربیایند. مشکل اینجاست که استفاده از این پلتفرم‌ها برای کاربران ایرانی گران است و خالی از دردسر نیست. برای همین است که به مراجعین خود توصیه می‌کنیم یا یک سایت اختصاصی به ادوار یا سایر شرکت‌های معتبر و فعال سفارش بدهند یا در مورد سایت سازهای ایرانی حسابی تحقیق کنند. 

آیا سایت ساز رایگان هم داریم؟

بله. منتها با امکانات خیلی محدود. یعنی خیالتان راحت باشد که هیچ پلتفرمی، امکانات حرفه‌ای‌اش را به صورت رایگان در اختیار کسی قرار نمی‌دهد. حتی اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMSهای رایگانی مثل وردپرس استفاده کنید، عملاً دارید زمان قابل توجهی را صرف آموختن و نشستن پشت کامپیوتر می‌کنید. که البته چیز بدی نیست، اما در حوصلهٔ هرکسی هم نمی‌گنجد. درضمن، قالب‌ها و امکانات حرفه‌ای‌ (مثلا استفاده از یک افزونه‌ٔ حرفه‌ای برای فروشگاه) وردپرس هم پولی هستند. 

قیمت سایت سازهای ایرانی حدوداً چقدر است؟

استفاده از سایت سازهای ایرانی می‌تواند به طور میانگین از ماهی ۱۰۰ هزار (برای کمترین امکانات) تا ماهی ۷۰۰ هزارتومان و حتی بیشتر هزینه بردارد. فقط باید دقت کرد که بین سایت‌ سازهای ایرانی تفاوت‌های زیادی وجود دارد و بهتر است علاوه بر تحقیق و مقایسه انواع طرح‌ها و امکانات، به کیفیت پشتیبانی و پاسخگو بودن این شرکت‌ها هم توجه شود. 

سخن آخر 

طراحی سایت با یک سایت ساز یا فروشگاه ساز کارامد، می‌‌تواند انتخاب خوبی برای بیزنس‌های کوچک، کارآفرینان و فری‌لنس‌ها باشد. چون کلاً گزینهٔ سریعی است و از آن طرف هم قیمت به‌صرفه و مناسبی دارد. اما پیش از استفاده از سایت‌سازها، بهتر است اول در مورد نیازهای کسب و کارمان (چه کوتاه‌مدت و چه میان‌مدت) و اینکه به چه نوع سایتی احتیاج داریم به نتیجه برسیم. یا لااقل سعی کنیم که از منابع معتبر اطلاعات بگیریم و بدون مشاوره و تحقیق وارد هیچ قراردادی نشویم. هرچه باشد، سایت یا فروشگاه شما چیزیست که هر روز با آن سر و کار دارید و قرار است وقت زیادی روی آن بگذارید. پس چه بهتر که یک حضور آنلاین قوی داشته باشید و کارهای روزمرهٔ کسب و کارتان، خیلی نرم و بدون اختلال و باب میل پیش رود. 

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید!