معرفی انواع تبلیغات برای کسب و کارهای امروزی
تبلیغات

معرفی انواع تبلیغات برای کسب و کارهای امروزی

صنعت عظیم و رنگ و وارنگ تبلیغات، در هیچ دورانی به گستردگی و تکامل امروز خود نبوده است. صنعتی که به لطف ورود به عصر دیجیتال، تکان‌های شدیدی خورده و با تکیه بر ابزارهای مدرن، فرصت عرض اندام را برای کسب و کارهای کوچک و بی‌نام و نشان هم فراهم کرده است. 

امروزه تمام بیزنس‌ها می‌توانند با یک هزینهٔ منطقی و یک استراتژی درست، سری در سرها پیدا کنند و در عین حال، زیر بار هزینه‌های سنگین تبلیغات سنتی (مثل تلویزیون و رادیو و بیلبرد و …) مهره‌های کمرشان را از دست ندهند. 

سوال اینست که در لیست بلندبالای گزینه‌ها، چطور به فرمول دلخواهمان برسیم و از کجا بدانیم، کدام یک از انواع تبلیغات به درد مشتریان‌ خاصمان می‌خورد؟ چه فاکتورهایی در موفقیت تبلیغات نقش ایفا می‌کنند و چطور می‌توانیم با کمترین‌هزینهٔ ممکن، بیشترین جواب را از فعالیت‌های تبلیغاتی‌ خود بگیریم؟ 

بدیهی‌ است که پاسخِ این سوال‌ها، برای هر کسب و کاری متفاوت است و خبری از یک نسخه و شاه‌کلید طلایی‌رنگ نیست. اما این وسط، یک واقعیت تغییرناپذیر وجود دارد. اینکه هرچه بیشتر از ابزارها و گزینه‌های پیش رو سر در بیاوریم، قطعاً تصمیمات بهتر و انتخاب‌های دقیق‌تری خواهیم داشت. با این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ادوار همراه باشید تا با دنیای تبلیغات بیشتر آشنا شویم. 

انواع تبلیغات چه هستند؟

انواع تبلیغات چه هستند؟

برای تفکیک و دسته‌بندی انواع تبلیغات، چندین و چند روش و زاویهٔ دید وجود دارد. مثلاً می‌توان آنها را به تبلیغات آفلاین و آنلاین و یا دیجیتال و سنتی تفکیک کرد. اما اینجا قرار نیست به فلسفهٔ ماجرا بپردازیم. بلکه تصمیم داریم تعدادی از مهمترین و عملی‌ترین روش‌ها و انواع تبلیغات را معرفی کنیم و ببینیم که هرکدام از این چهارده گونه، چه تفاوت‌ها و همپوشانی‌هایی با یکدیگر دارند:

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات پستی
  • تبلیغات تلویزیونی 
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات پادکستی
  • تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی 
  • تبلیغات پولی در موتورهای جستجو
  • تبلیغات همسان یا نِیتیو (Native)
  • تبلیغات نمایشی (Display Advertisement)
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات گوریلی (چریکی)
  • تبلیغات با جایگذاری محصول
  • تبلیغات با خدمات عمومی 

تکلیف برخی از موارد بالا روشن است و اکثرمان با آنها آشنایی داریم. اما اجازه بدهید پیش از اینکه وارد جزئیات انواع تبلیغات بشویم، یک تعریف مختصری و واضحی از مفهوم تبلیغات (Advertisement) داشته باشیم و همچنین به تفاوت آن با بازاریابی اشاره کنیم. 

فرق انواع تبلیغات با بازاریابی چیست؟

فرق انواع تبلیغات با بازاریابی چیست؟

تبلیغات با تمام مخلفات و متعلقاتی که دارد، زیرمجموعه‌ای از استراتژی بازاریابی یک کمپانی است. شرکت‌ها تبلیغ می‌کنند تا در یک کلام، مشتری را نسبت به محصولاتشان آگاه کنند. اما بازاریابی، طیف وسیعی از کارها و روتین‌ها را در بر می‌گیرد که تبلیغات تنها یکی از آنهاست. 

اصلی‌ترین شباهت تبلیغات و بازاریابی در هدفیست که هر دوی آنها دنبال می‌کنند. اطلاع‌رسانی به مشتری با هدف ترغیب او به خرید. با این حال، این دو عبارت به هیچ عنوان یکسان نیستند و هر کدام به بخش متفاوتی از پروسهٔ جذب مشتری اشاره می‌کنند. 

بازاریابی یک مفهوم کلی و وسیع است که مواردی مثل تدوین استراتژی، توسعهٔ محصول، دریافت بازخوردهای مشتری و تحلیل داده‌ها، ایجاد تغییر در طراحی و برندینگ، و همچنین تحقیقات کمی و کیفی بازار را شامل می‌شود. 

یعنی در یک کلام، درک عمیق از بازار و ایجاد محصولات و خدمات متناسب، کار تیم بازاریابی یا همان مارکتینگ است. در حالیکه انواع تبلیغات، در مراحل بعدتر اتفاق می‌افتند و تمرکزشان بر نحوهٔ ارتباط و ایجاد دیالوگ با مصرف‌کنندهٔ نهایی و معرفی محصولات است. 

هدف از انواع تبلیغات چیست؟

هدف از انواع تبلیغات چیست؟

هرکسی که سابقهٔ به ثمر رساندن یک بیزنس موفق را دارد، یک واقعیت را به خوبی درک می‌کند. به بار نشستن و اثرگذاری تبلیغات، زمان و هزینه‌های خودش را می‌برد. نکته اینجاست که هرچه به اهدافمان بیشتر واقف باشیم و آنها را واضح‌تر و واقع‌گرایانه‌تر تدوین کرده باشیم، بازدهی بیشتری خواهیم داشت و سریع‌تر به قلق مشتریان خود پی می‌بریم. موارد زیر به چهار هدف کلی تبلیغات اشاره دارند:

شناساندن برند

کمپین‌های تبلیغاتی فقط برای فروش یک یا چند محصول خاص نیستند. این کمپین‌ها می‌توانند جمعیت تازه‌ای از مشتریان و هواداران را نسبت به برند یا ایده‌های شما علاقمند کنند. هرچه تعداد این علاقمندان بیشتر باشد، نرخ فروش هم بالاتر خواهد بود. 

دعوت به اقدام

یکی از نشانه‌های یک کمپین تبلیغاتی موثر، تشویق مخاطبان به انجام یک عمل خاص است. این عمل می‌تواند در کمترین حالت،‌ کسب آگاهی و دریافت اطلاعات نسبت به سرویس‌ها و محصولات شما باشد. از این مورد در ادبیات بازاریابی و تبلیغات با عبارت Call to Action یاد می‌شود. 

شروع یک گفتگوی تازه

نیشگون‌های ریز و هر از گاهی غافلگیری‌ مخاطب، شگرد تیم‌های تبلیغاتی موفق است. ما انسان‌ها هم معمولاً از غافلگیر شدن (مادامی که مثبت و بی‌آزار باشد!) استقبال می‌کنیم و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم. این غافلگیری می‌تواند با یک پیام متنی یا تصویری عجیب و غیرمنتظره رخ بدهد و به دنبالش به ایجاد یک واکنش و گفتگوی تازه در بین مخاطبین (یا بین مخاطبین و برند) منتهی شود. 

تغییر دیدگاه مخاطبین

بازاریاب‌های حرفه‌ای، شخصیت‌پردازان و قصه‌گوهای خوبی هستند. آنها از کمپین‌های تبلیغاتی به عنوان ابزاری برای تغییر دیدگاه عموم مردم نسبت به یک موضوع یا برند استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند یک برند پرسابقه و قدمت‌دار را برای اقشار جوانتر جذاب‌تر کنند و به یک برند نوپا، شکل و شمایلی اصیل و قابل اتکا ببخشند. 

چه چیزی باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می‌شود؟

چه چیزی باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می‌شود؟

آیا در مسیر رشد و توسعهٔ کسب و کارتان به مرحله‌ای از بلوغ و آمادگی رسیده‌اید که برای تبلیغات هزینه کنید؟ آیا ته ذهنتان این نگرانی را دارید، که به نسبت هزینه‌ای که می‌کنید، تغییر محسوسی در تعداد مشتریان و میزان فروش‌تان رخ ندهد؟ مستقل از اینکه روی کدام یک انواع تبلیغات هزینه می‌کنیم،‌ یک کمپین موفق، باید تمام یا بخشی از نکات زیر را در بر بگیرد. 

برای مخاطب خاصتان معنادار باشد

یک کمپین تبلیغاتی موفق، روی فنداسیونی از احساسات و تجربیات مشترک بنا می‌شود. تجربیاتی که برای مخاطبین و مشتریان بالقوهٔ ما کاملاً ملموسند و لایه‌های عمیقی از ذهنشان را قلقلک می‌دهند. پس یادمان باشد که هر محصول یا سرویسی ارائه می‌دهیم، در اصل داریم یک حس و یک تجربهٔ خوشایند را منتقل می‌کنیم. 

در حافظهٔ مردم ماندگار شود

تا به حال با اطرافیان خود دربارهٔ یک تبلیغ قدیمی و نوستالژیک صحبت کرده‌اید؟ چه چیزی باعث شده که بخشی از فضای ذهن شما، به یک تبلیغ ساده اختصاص داده شود؟ آیا تجربهٔ بصری خاصی داشته؟ متن عجیب و خاطره‌انگیزی داشته؟ یا به‌خاطر موسیقی‌ گیرایی که داشته در ذهنتان حک شده؟ امروز آژانس‌های تبلیغاتی زیادی هستند که پول هنگفتی خرج می‌کنند، اما از ساخت یک تبلیغ ماندگار هم عاجزند! 

شما را متمایز جلوه دهد

تبلیغی که بتواند شما را نسبت به رقبایتان برجسته و متمایز کند، تبلیغ موفقی است. در تاریخ صنعت تبلیغات، موارد زیادی بوده‌ که برخی از غول‌های تجاری جهان، مستقیماً به ضعف رقبا اشاره کرده و با به رخ کشیدن نقاط قوت و تفاوت‌ها، حسابشان را بقیهٔ بازار جدا کرده‌اند. منظورمان این نیست که رجزخوانی برای رقبا، لازمهٔ تبلیغات خوب است! اما توصیه می‌کنیم که از اشاره به برتری‌ها و نقاط تمایز خود غافل نباشید. 

چه چیزی باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می‌شود؟

فواید این انتخاب را توضیح دهد

بد نیست که هر از گاهی از خودمان بپرسیم: بین این همه محصول جایگزین، چرا باید محصل یا سرویس من را انتخاب کنند؟ حالا تمامی آن دلایل را لیست کنید و به تیم تبلیغات و بازاریابی خود یا آژانسی که با شما همکاری می‌کند انتقال بدهید. یک تبلیغ موفق، یا یک حس و تجربهٔ خاص را انتقال می‌دهد (مورد اول) یا به وضوح به مخاطب نشان می‌دهد که با این محصول، چطور زندگی‌اش آسان‌تر می‌شود. 

طراحی جذاب و برندینگ متفاوت

داشتن سبک و سیاق متفاوت در انواع تبلیغات قابل اجرا بوده و با سپردن کار به یک تیم خلاق و کاربلد براحتی میسر می‌شود. از لوگوی متمایز گرفته تا یک طراحی اصولی برای بسته‌بندی محصولات، همه و همه روی احساس خریداران نسبت به اسم و رسم و برند شما تأثیرگذار است. و این نکته را فراموش نکنیم که مصرف‌کنندهٔ امروزی، خصوصاً نسل‌های جدیدتر، به شدت به کیفیت بسته‌بندی اهمیت می‌دهد. 

متن‌های خلاقانه و گیرا

نوشتن پیام‌ها و متون تبلیغاتی جذاب، به قدری مهم است که آژانس‌های تبلیغات و بازاریابی، یک دپارتمان مستقل را به نویسندگان یا با اصطلاح «کپی‌رایتر»ها اختصاص می‌دهند. این افراد در ارتباط تنگاتنگ با تیم بازاریابی و گرافیک کار می‌کنند و می‌توانند شخصیت برند را با لحنی نافذ و جملاتی تراش‌خورده، در ذهن مخاطبین خاص آن برند جا بیندازند. 

تشویق به اقدام و حرکت

همانطور که در بخش اهداف کمپین‌های تبلیغاتی اشاره کردیم، دعوت از مخاطب به انجام یک عمل خاص یا به اصطلاح Call to Action یا به طور مخفف CTA جزو ارکان مهم یک تبلیغ موفق است. فرقی ندارد که تبلیغتان یک بنر خوش رنگ و آب در یک سایت‌ پربازدید، یا یک پوستر در دیوار مترو، یا یک پست اینستاگرامی باشد. از هرکدام از انواع تبلیغات استفاده می‌کنید، استفاده از یک کال تو اکشن واضح و مشخص را از قلم نندازید. 

چه چیزی باعث موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می‌شود؟

۱۲ مورد از رایج‌ترین انواع تبلیغات

امروزه هر‌ تبلیغی که از کانال‌های عمومی و سراسری مثل رادیو و تلویزیون و یا به صورت چاپی منتشر می‌شود، در دستهٔ تبلیغات سنتی و هر‌آنچه که با اینترنت سر و کار دارد، در بین راهکارهای مدرن طبقه‌بندی می‌شود. در نهایت فرقی ندارد که انواع تبلیغات را با چه منطقی دسته‌بندی‌ می‌کنیم. مهم اینست که کدام یک از این راهکارها، با ماهیت کسب و کار و بودجهٔ ما همخوانی بیشتری دارد و برندمان را بیشتر در معرض دید مشتریانش قرار می‌دهد. 

۱) تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی به هر شکلی از تبلیغات می‌گوییم که با پروسهٔ چاپ و پرینت سر و کار داشته باشد. حالا این چاپ می‌تواند در روزنامه و مجله اتفاق بیفتد، پوستر و تراکت و بروشور باشد و یا روی لباس و لوازم التحریر و یا  لیوان‌های کادویی انجام شود. این نوع از انواع تبلیغات، از نظر گستردگی و دسترسی به مخاطب عام قوی است. اما از نظر دقت و تمرکز روی مخاطب، یکی از بدترین انواع تبلیغات محسوب می‌شود. 

مگر اینکه به صورت محلی و در مناطق خاص انجام شود. مثل مجلات «پیک برتر» که در مناطق مختلف شهر توزیع می‌شد و به معرفی کسب و کارهای همان منطقه می‌پرداخت. اگر دایرهٔ فعالیت شما در یک صنعت و حوزهٔ تخصصی است، تبلیغات چاپی در مجلات مختص به آن صنعت، ایده‌ٔ بسیار خوبی است. 

تبلیغات چاپی

۲) تبلیغات پستی و مستقیم

یکی از قدیمی‌ترین انواع تبلیغات است که از جهاتی با شیوهٔ قبلی (تبلیغات چاپی) در یک گروه قرار می‌گیرد. با این تفاوت که این قبیل تبلیغات، به صورت مستقیم به مشتریان مربوطه پست می‌شود و می‌تواند آیتم‌های مختلفی مثل خبرنامه، بروشور، تراکت، کاتالوگ و … را شامل شود. 

برتری تبلیغات پستی نسبت به تبلیغات چاپی در اینست که دقت بالاتری دارد و فقط به لیست خاصی از مخاطبان و مشتریان بالقوه ارسال می‌شود و می‌تواند حاوی کپن‌ها و تخفیف‌های جذاب باشد. هردوی این شیوه‌های تبلیغاتی (پستی و چاپی) مقادیر زیادی کاغذ مصرف می‌کنند و برای سفارش، نیاز به تیراژ بالایی دارند. 

تبلیغات تلویزیونی

۳) تبلیغات تلویزیونی

تبلیغ در تلویزیون هم یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرهزینه‌ترین انواع تبلیغات است. گونه‌ای از تبلیغ که در ساعات پربیننده (حوالی ۹ و ۱۰ شب) و شبکه‌های اصلی تلویزیون، شما را در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار می‌دهد و به ازای همان چندثانیه، چندصدمیلیون خرج روی دستتان بگذارد. 

قدرت تبلیغات تلویزیونی در وسعت بالای مخاطبانش است و ضعفش به هزینهٔ بسیار بالا و دقت بسیار پایینی که دارد برمی‌گردد. نکتهٔ دیگر اینست که تبلیغ تلویزیونی شما، اگر به اندازهٔ کافی خوش‌ساخت و جذاب باشد و به دفعات کافی تکرار شود، براحتی در اذهان مردم ماندگار می‌شود. این گونه از انواع تبلیغات، برای کسب و کارهای کوچک و نوپا توصیه نمی‌شود. 

تبلیغاتی رادیویی

۴) تبلیغاتی رادیویی

شاید برای برخی از ما حیرت‌انگیز باشد که رادیو، هنوزم که هنوز است، مخاطبین و هواداران پر و پاقرص زیادی دارد و در زندگی روزمرهٔ تعدادی قابل توجهی از مردم، حضور پررنگی دارد. خصوصاً آنهایی که میانهٔ چندانی با تلویزیون ندارند و یا ماهیت شغل و سبک زندگی‌شان، باعث می‌شود که شنیدن را به دیدن ترجیح بدهند. 

یک تبلیغ رادیویی هزینهٔ به مراتب پایین‌تری نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارد (حتی اگر از یک گویندهٔ خیلی خاص استفاده شود!) و دردسر و هزینهٔ تولیدش هم به مراتب کمتر است. ضعف تبلیغات رادیویی اینست که تبلیغ‌دهنده، کنترل چندانی روی دقت دسترسی آن به مخاطبین خاصش ندارد. مگر اینکه در بهترین حالت، یک ایستگاه پربیننده و یک ساعت خیلی مناسب را انتخاب کند. 

تبلیغات پادکستی

۵) تبلیغات پادکستی

پادکست گونهٔ تازه‌ای از تبلیغات رادیویی است که از خیلی جهات با آن همپوشانی دارد و روز به روز هواداران بیشتری پیدا می‌کند. پادکست‌ها هم مثل تبلیغات رادیویی، تبلیغ شما را در ابتدا یا انتهای برنامه پخش می‌کنند یا گویندهٔ پادکست، در لابه‌لای صحبت‌هایش آنرا می‌گنجاند و به عنوان اسپانسر برنامه معرفی می‌کند. 

یکی از مزایای پادکست نسبت به رادیو، دقت بالاتر و دسترسی راحت‌تر برای کاربران است. چون پلتفرم‌های پادکست، دسته‌بندی‌های مشخصی دارند و گشت و گذار در بین پادکست‌های مختلف به مراتب ساده‌تر از چرخاندن پیچ رادیو و جستجو به دنبال امواج دلخواه است. یکی از راهکارهای جالب شرکت‌ها و اسپانسرها، ارائه یک کد تخفیف خاص، برای شنوندگان آن قسمت از پادکست است. 

تبلیغات موبایلی

۶) تبلیغات موبایلی

مجموعه تبلیغاتی را که مخصوص کاربران تلفن‌های همراه (یا تبلت) طراحی می‌شود، با عنوان تبلیغات موبایلی می‌شناسیم. این گونه از انواع تبلیغات می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، در صفحات وب و یا در یک بازی یا اپلیکیشن موبایلی به نمایش در بیاید. خوبی این مدل از تبلیغات اینست که هیچ محدودیتی برای رسیدن به مخاطب ندارند و تنها پل ارتباطی آنها یک دستگاه موبایل و دسترسی به اینترنت همراه است.

اگر هم تنظیمات مکان‌یابی (GPS) یا به قولی Location Service کاربر روشن باشد، کمپانی‌ها می‌توانند تبلیغاتشان را بسته به مکان جغرافیایی کاربر ارسال کنند. کدهای QR هم ترکیبی از تبلیغات چاپی و موبایلی هستند. چون کاربر می‌تواند با اسکنر موبایل، کد مربوطه را از داخل مجله یا برچسب چاپ شده اسکن کند و مستقیماً به وبسایت یا فروشگاه برند مورد نظر متصل شود یا از یک کد تخفیف تعبیه‌شده استفاده نماید. 

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

۷) تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

امروزه تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی یکی از مرسوم‌ترین انواع تبلیغات است که بسیاری از بیزنس‌ها و برندهای نوپا از آن استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی جزو ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ هستند و می‌توانند با دقت خیلی بالا و هزینهٔ پایین، در تیررس دید مشتریان بخصوص آن برند قرار بگیرند. 

این گونه از تبلیغات می‌تواند هم به صورت ارگانیک (بدون پرداخت پول) و در صفحهٔ خود کمپانی انجام شود و هم می‌تواند حالت پولی داشته باشد و با کمک صفحات پربازدید یا اینفلوئنسرهای فعال و سایر روش‌های موجود، طیف بیشتری از مخاطبان را پوشش دهد. 

برای مثال وقتی در صفحهٔ اینستاگرام کمپانی، از کاربران خواسته می‌شود که فلان پست را برای دوستانشان ارسال کنند، دارند از شیوهٔ ارگانیک استفاده می‌کنند. یا وقتی از یک سلبریتی یا صفحهٔ نقد و بررسی خواسته می‌شود که به محصول یا برندشان اشاره کند،‌ دارند از شیوهٔ تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. 

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

۸) تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

یکی از مرسوم‌ترین انواع تبلیغات آنلاین،‌ تبلیغ در موتورهای جستجو است که هر از گاهی آنرا با Pay-per-Click یا PPC هم می‌شناسیم. به این معنا که مثلاً در پلتفرم تبلیغاتی گوگل با نام گوگل ادز (Google Ads) حسابی ایجاد می‌کنید و یک بودجه‌ای برای تبلیغ اختصاص می‌دهید تا به ازای کلمات کلیدی X و Y سایت شما را بالاتر از بقیه نمایش دهد. 

حالا کاربران کلمات مورد نظر را جستجو می‌کنند و سایت شما را بالاتر از باقی سایت‌ها می‌بینند. تا اینجای کار هنوز هم هیچ مبلغی توسط گوگل، از بودجهٔ تبلیغات شما کم نشده است. اما به محضی که کاربران شروع به کلیک بر روی آدرس سایت شما بکنند، به ازای هر کلیک، یک مبلغ مشخص از حساب شما کم می‌شود. این شیوه از تبلیغات، برای برندهایی که به تازگی بیزنس آنلاینشان را راه انداخته‌ و یا در فضای پررقابتی فعالیت می‌کنند فوق‌العاده کارامد و دقیق است. 

تبلیغات همسان یا نِیتیو

۹) تبلیغات همسان یا نِیتیو

تبلیغات همسان یا به اصطلاح Native به گونه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که در صحفه‌ای نمایش داده شوند، شکل و شمایلی شبیه به محتوای آن صفحه می‌گیرند. درست برخلاف بنرهای رنگ و وارنگی که در سایت‌های پربازدید می‌بینیم و از چند کیلومتری فریاد می‌زنند که ما تبلیغ هستیم! 

خوبی تبلیغات نیتیو این است که دید کاربر را شلوغ نکرده و کیفیت تجربهٔ کاربری را پایین نمی‌آورند و توسط بسیاری از پلتفرمهای بزرگ مثل Quora یا Facebook‌ یا Instagram یا پلتفرم وبلاگ‌نویسی Medium از این استفاده می‌شوند. شما یک محتوای عادی می‌بینید و با کمی دقت، در کنار پست مورد نظر متوجهٔ کلمهٔ Sponsered‌ یا Ads می‌شوید. این گونه از تبلیغات به دلیل اینکه مخاطب را به تماشای چیزی مجبور نمی‌کنند، از گونهٔ بعدی برتری دارند. 

 تبلیغات نمایشی

۱۰) تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یا Display Advertising همان گونه‌ای از انواع تبلیغات دیجیتال هستند که آنها را در بالا و پایین و گوشه و کنار سایت‌های پربازیدید به صورت بنر (‌Banner) و پاپ آپ (Pop-up) به وفور می‌بینیم. تخصص این قبیل تبلیغات این است که فضای دیدتان را بزور اشغال کنند و آسایش کاربران را مختل نمایند. 

نمونهٔ دیگری از تبلیغات نمایشی، همان ویدیوهایی هستند که در ابتدا یا وسط ویدیوهای Youtube پخش می‌‌شوند و مجبوریم تمام یا قسمتی از آنها را مشاهده کنیم. یا مثلاً مشغول بازی با نسخه‌ٔ رایگان بازی دلخواهمان هستیم و بعد از هر دست بازی، مجبوریم که چند ثانیه‌ تبلیغ ببینیم. این مدل از تبلیغات، پتانسیل مناسبی برای جذب کلیک‌های کاربران دارند و از آن‌طرف هم، استعدادشان برای نادیده گرفته شدن بد نیست! 

تبلیغات محیطی

۱۱) تبلیغات محیطی

تبلیغاتی که در فضای شهری می‌بینیم، با عنوان تبلیغات محیطی شناخته می‌شوند. از بیلبردهای اتوبانی و خیابانی گرفته تا پسترهای نصب شده در مترو، تا تبلیغاتی که روی بدنهٔ اتوبوس‌های واحد به چشممان می‌خورد، تا تابلوی سوپرمارکت‌هایی که به یک برند خاص اختصاص دارند، همگی در دستهٔ تبلیغات شهری قرار می‌گیرند. 

تبلیغات محیطی برای جلب توجه جمعیت زیادی از مردم ایده‌آل هستند و می‌توانند در یک منطقهٔ جغرافیایی خاص هم به کار بروند. فضایی که به این گونه تبلیغات اختصاص داده می‌شود، فضایی محدود است و رقابت بر سر آن بالاست. بر همین اساس، قیمت‌های سرسام‌آوری دارند و بیشتر به درد کسب و کارهای سنگین‌وزن می‌خورند. 

تبلیغات چریکی یا پارتیزانی

۱۲) تبلیغات چریکی یا پارتیزانی

تبلیغات چریکی گونه‌ٔ خاصی از انواع تبلیغات محیطی است که بهره‌گیری از خلاقیت در آنها پررنگ‌تر و هزینه‌های اجرا پایین‌تر است. در این مدل تبلیغات که با عبارت Guerrilla Advertising شناخته می‌شود، تلاش می‌شود تا با استفاده از عناصر محیطی، یک تجربهٔ غیرمنتظره و ماندگار برای مخاطبین ایجاد شود. 

از جذابیت‌های تبلیغات چریکی اینست که می‌تواند در عادی‌ترین و غیرمنتظره‌ترین محل‌ها خودنمایی کند و هر از گاهی هم، مخاطبین و رهگذران را به تعامل وا دارد. مثلاً آنها را ترغیب کند که با چیدمان یا نقاشی دیواری مورد نظر، سلفی بگیرند و با استفاده از فلان هشتگ، یک تخفیف حسابی بگیرند یا در یک قرعه‌کشی خاص شرکت داده شوند. 

سخن آخر

اگر به تازگی به جمع کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک پیوسته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی دوری کنید و تمام نیروی خود را روی ابزارهای دیجیتال متمرکز نمایید. از بهینه‌سازی سایت یا فروشگاه اینترنتی گرفته تا مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای مرغوب، تا استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل گوگل ادز، راهکارهای زیادی برای رشد و توسعهٔ بیزنس شما وجود دارد. روش‌هایی که دقیق، اثربخش و کم‌هزینه هستند و با مقادیری تجربه، شما را چند سر و گردن از رقبا پیش می‌اندازند. در ضمن فراموش نکنید که تیم بازاریابی و تبلیغات ادوار، همیشه آمادهٔ مشاوره و پاسخگویی به سوالات شماست. 

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید!